2e editie van de Staat van het inburgeringsonderwijs online
Sleutelpersonen worden gelukkig steeds vaker ingezet binnen inburgering. Als ervaringsdeskundigen begeleiden zij nieuwkomers met zowel taal als participatie en vervullen een rol die hulpverleners niet kunnen vervullen. Daarnaast zijn ze zijn vaak het eerste gezicht van herkenning, motivatie en hoop.
Een belangrijk knelpunt dat gemeenten ervaren, is het betrokken houden van sleutelpersonen, vooral wanneer zij vrijwillig werken. Zodra zij een betaalde baan vinden, zijn zij vaak minder beschikbaar. Daarnaast is het verkrijgen van voldoende financiële middelen binnen gemeenten de grootste belemmering voor de verdere en duurzame inzet van sleutelpersonen.
Wat zijn de tips van sleutelpersonen, gemeenten en Yordi Lassooy-Tekle op dit gebied? Je leest het in de tweede editie van De staat van het inburgeringsonderwijs van Blik op Werk.
De highlights:
- Erkenning van sleutelpersonen als professionals met bijbehorend loon, trainingen en duurzame positionering binnen lokale organisaties
- Wijs een toegewijde coördinator van de sleutelpersonen aan binnen de gemeente
- Zet in op een groep van sleutelpersonen met diverse culturele achtergronden, moedertalen en genders.
Veel inspiratie bij het lezen gewenst!
